W dniach 7-9 października uczniowie klas 3 i 4 LO/d (dziennikarsko-filmowej), pod opieką Magdaleny Frontkiewicz i Elizy Golańskiej, wzięli udział w trzydniowym obozie filmowym w Łodzi. To miasto z bogatą tradycją filmową i wyjątkową atmosferą artystyczną, dlatego zwykło się mówić o niej HOLLYŁÓDŹ. Wyjazd, zorganizowany we współpracy z Centralnym Gabinetem Edukacji Filmowej w Łodzi, był okazją nie tylko do zdobycia nowych umiejętności, lecz także do poznania miejsc związanych z polską kinematografią i kulturą.

Pierwszy dzień pobytu upłynął pod znakiem twórczej pracy. Uczniowie wzięli udział w intensywnych warsztatach realizacji etiudy filmowej, podczas których mieli okazję wcielić się w role scenarzystów, operatorów, reżyserów i aktorów. Pod okiem profesjonalistów z branży filmowej poznawali tajniki pracy na planie oraz proces tworzenia krótkiej formy filmowej – od pomysłu, przez scenariusz, aż po realizację zdjęć i montaż.

Drugiego dnia młodzi filmowcy rozpoczęli swoją przygodę od zwiedzania Muzeum Kinematografii. Podczas wizyty poznali fascynującą historię kina – od pierwszych ruchomych obrazów po współczesne technologie filmowe. Zobaczyli zabytkowe urządzenia projekcyjne i kamery, dzięki którym mogli prześledzić rozwój techniki filmowej na przestrzeni lat. Duże wrażenie zrobiły na nich autentyczne kostiumy i rekwizyty filmowe, które niegdyś pojawiały się na planach znanych produkcji. Uczniowie mieli również okazję podziwiać piękne wnętrza pałacu Karola Scheiblera, w którym mieści się muzeum – te same, które posłużyły jako plenery do ekranizacji „Ziemi obiecanej” w reżyserii Andrzeja Wajdy. Spacerując po pałacowych salach, mogli niemal poczuć klimat XIX-wiecznej Łodzi przemysłowej. Na zakończenie wizyty zajrzeli na „piętro bajek”, gdzie przenieśli się do świata animacji i wspomnień z dzieciństwa, oglądając eksponaty poświęcone klasycznym polskim dobranockom.

Kolejnym punktem programu było zwiedzanie Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera – jednej z najważniejszych uczelni filmowych w Europie, po której oprowadził grupę dr Sławomir Kalwinek – wykładowca na Wydziale Reżyserii Filmowej i Telewizyjnej. Młodzież miała okazję zajrzeć do archiwum prac dyplomowych, w którym przechowywane są etiudy i filmy realizowane przez studentów w różnych okresach istnienia szkoły. Zobaczyli także dział dźwięku, gdzie poznali kulisy pracy nad udźwiękowieniem filmu i dowiedzieli się, jak powstaje ścieżka dialogowa, efekty i muzyka filmowa. Następnie uczniowie odwiedzili halę filmową i halę telewizyjną wraz z reżyserką, obserwując profesjonalne zaplecze techniczne, sprzęt oświetleniowy oraz plan filmowy z prawdziwego zdarzenia. Była to wyjątkowa okazja, by zobaczyć, jak wygląda codzienna praca studentów kierunków reżyserskich, operatorskich i aktorskich.

Po południu uczniowie wzięli udział w warsztatach animacji poklatkowej, podczas których własnoręcznie stworzyli krótkie sekwencje animowane, ucząc się cierpliwości i precyzji niezbędnej w pracy animatora.

Po warsztatach sprawdzili się w grze miejskiej, dzięki której poznali filmową historię Łodzi i najciekawsze zakątki ulicy Piotrkowskiej. Wieczorem odwiedzili Manufakturę – jedno z najbardziej rozpoznawalnych miejsc współczesnej Łodzi. Kompleks powstał na terenie dawnego imperium przemysłowego Izraela Poznańskiego, jednego z najbogatszych fabrykantów XIX-wiecznej Łodzi. Dziś dawne budynki fabryczne, z czerwonej cegły charakterystycznej dla łódzkiej architektury przemysłowej, tętnią życiem – mieszczą galerie handlowe, restauracje, muzea i przestrzenie kulturalne. Spacer po Manufakturze pozwolił uczniom zobaczyć, jak z szacunkiem dla historii można połączyć przeszłość z nowoczesnością.

Ostatni dzień wyjazdu miał charakter refleksyjny. Uczniowie odwiedzili Centrum Dialogu im. Marka Edelmana, gdzie uczestniczyli w konferencji i warsztatach „Odetchnij. Sztuka zdrowego odpoczynku”, organizowanych w ramach Festiwalu Łódź Wielu Kultur. Spotkania poświęcone były znaczeniu równowagi, empatii i dialogu we współczesnym świecie. Na zakończenie pobytu młodzież wzięła udział w spacerze po Parku Ocalałych z przewodnikiem, poznając niezwykłą historię tego miejsca i ludzi, którzy ocaleli z łódzkiego getta.

Wyjazd do Łodzi był dla uczniów nie tylko cennym doświadczeniem edukacyjnym, ale także inspiracją do dalszego rozwijania filmowych pasji i dziennikarskich umiejętności. Wszyscy wrócili z nowymi pomysłami, energią do działania i przekonaniem, że film to nie tylko sztuka, ale również sposób patrzenia na świat.

Tekst i zdjęcia MF