Drużyna w składzie Kacper Markiewicz, uczeń klasy 2D i Eliza Golańska, nauczycielka geografii wygrała w międzynarodowym konkursie na projekt badawczy związany z Arktyką – EDU ARCTIC COMPETITION. W nagrodę pojadą na początku sierpnia do stacji badawczej na Spitsbergenie.
W lutym 2017 roku nauczycielki: Eliza Golańska i Agnieszka Kuczmowska z CKZiU przystąpiły do międzynarodowego programu EDU-ARCTIC, którego głównym celem było zainteresowanie uczniów nauką, technologią, inżynierią i matematyką (w skrócie STEM). Projekt miał na celu stworzenie silnych powiązań między środowiskami badawczymi i edukacyjnymi poprzez łączenie szkół uczestniczących w projekcie z naukowcami ze stacji badawczych Arktyki i instytutów badawczych w całej Europie (Instytut Geofizyki Polskiej Akademii Nauk, NIBIO Svanhovd z Norwegii, Wyspy Owcze, Université de Versailles Saint-Quentin-en-Yvelines z Francji oraz Islandii). Okazało się to bardzo interesującą propozycją dla uczniów naszej szkoły.
Program składał się z pięciu obszarów, we wszystkich wzięliśmy udział. Były to między innymi: lekcje on-line, czyli wirtualne zajęcia z arktycznych stacji badawczych prowadzonych przez naukowców, monitoring środowiska oraz warsztaty dla nauczycieli, które odbyły się w Warszawie, we wrześniu 2017 r. Program EDU-ARCTIC dawał też możliwość wzięcia udziału w międzynarodowym konkursie, w którym można było opracować projekt badawczy lub zaprojektować innowacyjny wynalazek służący naukowcom w Arktyce. Cały projekt realizowany był w języku angielskim.
Do konkursu EDU-ARCTIC przystąpiły nasze trzy drużyny wraz ze stu sześćdziesięcioma z wielu krajów w Europie i na całym świecie. Każda drużyna to nauczyciel: Eliza Golańska i uczniowie: Kinga Jakubas, Julia Pasierbowicz i Kacper Markiewicz. W lutym jury wybrało 50 najlepszych drużyn, wśród których znalazł się projekt trekkingowego buta z wbudowanymi rakami Kacpra Markiewicza. Kacper kontynuował zmagania w drugim etapie konkursu przedkładając pełny projekt w formie filmu. Zespoły konkursowe pochodziły z Belgii, Wysp Owczych, Niemiec, Grecji, Włoch, Macedonii, Polski, Portugalii, Rumunii, Rosji, Hiszpanii, Szwecji i Wielkiej Brytanii.
W kwietniu 2018 spośród 50 projektów jury wybrało 12 najlepszych, które przeszły do finału. W ostatnim etapie drużyny zostały zaproszone na rozmowę online z jurorami z Islandii, Norwegii, Wysp Owczych, Francji i Polski. Ostatecznie cały konkurs wygrało sześć drużyn. Trzy z Hiszpanii, dwie z Grecji i nasza, jedyna z Polski.
Nagrodą dla zwycięzców jest dwutygodniowa wyprawa arktyczna w sierpniu 2018 r. do Stacji Polarnej w Hornsundzie na Spitsbergenie.
Drużyna dziękuje za pomoc w realizacji projektu uczniom: Klaudii Słoniowskiej, Julii Psierbowicz, Dawidowi Janiszewskiemu oraz nauczycielom: Aleksandrze Dereń-Specht, Arturowi Marszałkowi i Krzysztofowi Walaszczykowi i Annie Dylewskiej.
Partnerzy EDU-ARCTIC z Polski, Francji, Wysp Owczych, Islandii i Norwegii rozważają możliwości przedłużenia projektu o kilka miesięcy do sierpnia 2019 r. Jeśli to będzie możliwe, projekt EDU-ARCTIC zaprosi wszystkie szkoły średnie w Europie i z krajów spoza Europy do kolejnej edycji konkursu arktycznego w 2019 r.
https://edu-arctic.eu/…/121-close-race-as-six-teenagers-win…